Chatten er stengt.
Sjekk våre åpningstider
Bilde av heishuset til ByGarasjen i Fjsøangerveien. Vinduene er dekorert med foliestriper i regnbuens farger.

– Sosial bærekraft er en del av vårt DNA

Når du parkerer hos oss, er du med på reisen mot et bedre og tryggere bymiljø. Med fokus på sosial bærekraft og samfunnsansvar vil Bergen Parkering bidra til et inkluderende og friere Bergen sentrum.

Bergen Parkering har jobbet lenge med bærekraft og grønn mobilitet for byens innbyggere, med mål om å bli Norges mest bærekraftige parkeringsselskap. De siste årene har vi også fokusert på det sosiale aspektet av denne profilen. Trond Birkeland, daglig leder i Bergen Parkering siden 2018, forklarer at åpenhet og samfunnsansvar er en del av selskapets identitet:

– Sosial bærekraft er en del av vårt DNA. Vi spiller en sentral rolle i byens urbane økosystem, og vi vil bidra til et samfunn der alle har sin plass.

Bilde av Trond Birkeland, en mann i 30-årene.

Trond Birkeland, daglig leder i Bergen Parkering, vil skape et miljø hvor alle kan føle seg ivaretatt.

 

Et tydelig standpunkt

Bergen Parkering tiltrekker seg flere millioner besøkende årlig i sentrumskjernen. Ved å jobbe etter verdiene vennlig, ansvarlig, smidig, og kompetent, vil vi skape et miljø hvor alle kan føle seg ivaretatt.

– Vi er en organisasjon som består av mange forskjellige individer som tjener mange forskjellige kunder hver dag. Vi har et ansvar for at både ansatte og besøkende blir møtt med respekt og et vennlig smil uavhengig av bakgrunn.

 

Bilde an en mann som står i en kundeluke i ByGarasjen. Mannen smiler mot en bil som står i forgrunnen.

Her blir både ansatte og besøkende møtt med respekt og et vennlig smil uavhengig av bakgrunn.

Riktig og viktig

 

I forbindelse med Regnbuedagene, har Bergen Parkering nylig gitt sin støtte til #ViTrengerAlleSammen, en holdningskampanje i regi av FRI Vestland, Bergen Pride og Skeiv Verden Vest. Kampanjen skal fremme respekt, forståelse og inkludering gjennom å ta et nærmere blikk på kjønnsminoriteters hverdag i regionen vår. Da Trond Birkeland ble spurt om Bergen Parkering ville sponse kampanjen, var svaret enkelt:

– Vi støtter flere lokale tiltak hvor åpenhet, raushet og inkludering står sentralt. Derfor føles det både riktig og viktig å ta et tydelig standpunkt mot diskriminering: Bergen Parkering skal være en trygg havn for alle.

– Det føles både riktig og viktig å ta et tydelig standpunkt mot diskriminering

Blant våre sponsorater og hjertesaker finner man Gatelaget, Bærekraftige liv på Nordnes, Trygg Trafikk Vestland, og Fakkeltoget på Løvstakken. Regnbuedagene føltes som en svært aktuell sak å støtte for Bergen Parkering, særlig med den nye rapporten fra Politiet som viser at hatkriminalitet i Norge er økende. Hat rettet mot skeive og transpersoner hadde størst vekst i 2023, og viser at samfunnet fortsatt har en vei å gå hva gjelder fordommer og aksept.

– Vi er stolte av å støtte denne saken. Altfor mange mennesker blir diskriminert eller undertrykket som følge av legning eller identitet. Menneskets viktigste rettighet er frihet, og det innebærer også frihet til å være den man er, fortsetter Trond.

 

Flagget er en forpliktelse

For å synliggjøre vårt bidrag til mer inkludering, har vi i Bergen Parkering tatt et fargerikt grep: publikumsinngangene til ByGarasjenGriegGarasjen og KlosterGarasjen er nå foliert i regnbuens farger. Det visuelle tiltaket står som en klar markering i bybildet, ikke bare for de over 500 000 som er forventet å parkere i anleggene i mai og juni, men også for alle som går eller kjører forbi.

Elisa Stewart Nilberg, merkevareleder i Bergen Parkering, forklarer tankegangen bak prosjektet slik:

– Regnbuestripene understreker vårt løfte om at alle mennesker skal føle seg velkomne hos oss. Det er en visuell bekreftelse på at sosial bærekraft og samfunnsansvar er en integrert del av identiteten vår.

– Regnbueflagget er ikke bare en støtteerklæring, det er også en forpliktelse.

Bilde av en kvinne som står ute på et fortau og ser inn i kamera

Elisa Stewart Nilberg, merkevareleder i Bergen Parkering, understreker selskapets ansvar og forpliktelse som alliert.

 

Hun forteller videre at prosjektet er et av flere som er gjennomført som en del av Bergen Parkerings bærekraftstrategi. Nøkkelord som trygghetansvar, og samhold går igjen i flere av de fire utpekte fokusområdene  våre.

– Bærekraft er mer enn bare klima, og det sosiale aspektet av bærekraftsarbeid fortjener oppmerksomhet, fortsetter hun.

Elisa understreker også viktigheten av å gjøre mer enn å pryde seg med regnbuen, og at bedrifter har et særskilt ansvar utover å prate om verdier:

– Å flagge med regnbuen er ikke bare støtteerklæring, det er også en forpliktelse. Vi kan ikke bruke Pride som symbol i kommunikasjon og profilering uten at Bergen Parkering faktisk gjør en innsats som alliert.

Inngang til KlosterGarasjen hvor inngangsdøren er foliert med regnbuestriper

Regnbuefargene lysner opp KlosterGarasjen fra Markeveien

Starter i eget hus

For ledelsen i Bergen Parkering, er fokuset på trygghet og ansvar en integrert del av driften. Vår nullvisjon for ulykker og uønskede hendelser viser at vi tar ansattes og besøkendes sikkerhet på alvor. Daglig leder Trond Birkeland understreker at denne støttekampanjen også har signaleffekt internt i organisasjonen:

– Vi har dessverre hatt episoder hvor våre egne ansatte har opplevd utrygghet som følge av kjønn, etnisitet eller annen bakgrunn. Det gjør oss enda mer motivert til å være en pådriver for et varmere samfunn.

Merkevareleder Elisa Stewart Nilberg forteller også at Bergen Parkerings holdningsarbeid bærer en personlig betydning for henne:

– Som melaninrik kvinne, hender det at jeg blir utsatt for fordommer eller mikroaggresjoner, dessverre. Derfor setter jeg ekstra stor pris på å ha en arbeidsgiver som står på for mer åpenhet og mangfold.

Hun håper flere bedrifter vil følge Bergen Parkering sitt eksempel ved å støtte lokale tiltak og organisasjoner som jobber for skeives rettigheter. Sist, men ikke minst, sier hun at arbeidet med å bli en ekte alliert starter i eget hus:

– Inkludering handler om å ha gode rutiner og tydelige verdier, og om å holde på disse verdiene hele året, ikke bare i juni, avslutter hun.

 

Banner for kampanjen "Vi trenger alle sammen" en kampanje i anledning Regnbuedagene i Bergen

Kampanjen handler om å bygge en kultur basert på toleranse, aksept og gjensidig respekt.