ByGarasjen fyller 40 år!
Visste du at ByGarasjen, et av Bergens mest kjente bygg, fyller 40 i år? Bygget har vært gjenstand for diskusjon mange ganger, og har en interessant historie.
ByGarasjen, som først ble oppført i 1984, har alltid hatt en viktig rolle i byen vår. Ved åpningen for 40 år siden, hadde den 1 540 parkeringsplasser over to plan på over 20 000 m² hver. Bygget ble tegnet av arkitekt Thor Nøstvold, og var en viktig del av transformasjonen rundt Bergen Busstasjon på 80-tallet. ByGarasjen ble strategisk plassert ved innfartsårene for å fungere som en port inn til sentrum, hvor bilene kan parkere uten å kjøre inn i sentrumskjernen.
Da den nye Bystasjonen med bussterminal og kjøpesenter sto ferdig, hadde byen fått en ny møteplass for reisende, kjørende, og handlende bergensere. Det tok ikke lang tid før det var behov for å utvide fylkets største knutepunkt, og i 2002 ble det bygget et nytt parkeringsplan på taket, med plass til 750 flere biler i ByGarasjen, som nå måler over 60 000 m². Selv om det nå er over 20 år siden utvidelsen, har ikke behovet for sentral parkering blitt noe mindre. Beliggenheten er ikke bare viktig for sentrumsglade bergensere; næringslivet med tusenvis av arbeidsplasser i umiddelbar nærhet nyter også godt av kapasiteten: ByGarasjen har over 1,2 millioner parkeringsbesøk i løpet av et år. Det betyr at det er fortsatt byens største, viktigste, og mest brukte parkeringshus.
Gammel sliter
Bergen Parkering AS har hatt driftsansvar for ByGarasjen siden 2011, og er ikke redd for å tenke nytt eller gi en førtiåring et løft. Øyvind Vatne, drifts- og personalleder i Bergen Parkering AS, har vært med på hele reisen:
ByGarasjen er en «gammel sliter» som stadig gjør comeback. Verden går framover, og det gjør ByGarasjen også.
Parkeringshuset har fått en skikkelig makeover de siste par årene, alt for å bedre kundeopplevelsen i byens største p-hus: over 100 ladepunkter, utsmykking av innkjøringen på plan 1, parkeringsveiledere, og ikke minst mye bredere p-plasser. Dette kommer på toppen av annen spennende utvikling og innovative løsninger vi har fått til i nyere tid, som bomfri parkering, mobilitetshub, og ny LED-belysning med sensor og smart styring.
Byen uten ByGarasjen?
Det er nå fire tiår siden Nygårdstangen gjennomgikk forrige transformasjon, og en ny helforvandling er allerede under planlegging. Trekanttomten, som består av omtrent 27 000 m² mellom AdO Arena og Bergen Storsenter, har blitt utpekt til etablering av en ny byarena i sentrum. Planene innebærer blant annet at ByGarasjen rives og erstattes av hotell, konferansesenter, boliger, og en ny kollektivterminal. Noe parkering skal det også bli, men i hvor mye og i hvilken form, er foreløpig uavklart. Vatne oppsummerer problemstillingen:
Uansett hva framtiden bringer, må vi ikke glemme at dagens ByGarasjen er en del av byens trafikknavle.
ByGarasjen har en meget sentral rolle i transportinfrastrukturen i sentrum og resten av byen, og den usikre framtiden har skapt engasjement fra både skeptikere og optimister. – Den har tjent byens behov i alle år, til tross for store endringer i bybildet med to bybaner, bompengeringen, og alt som er, fortsetter Vatne.
Små endringer med stor effekt
Selv om ByGarasjen går en usikker framtid i møte, fortsetter Bergen Parkering å jobbe for å heve kvaliteten og kundeopplevelsene i anlegget. Helt siden selskapet så dagens lys i 2011, har vi jobbet for å forme framtiden for transport i byen. Det betyr også å forbedre bylivet i Bergen sentrum, og ikke bare for bilister. For Bergen Parkering, er parkeringsdrift mer enn asfalt med hvite streker på rekke og rad; det handler mer om å tilby mobilitet, fleksibilitet, og en løsning på innbyggernes stadig endrede behov.
– Vi har gjennom bærekraftstrategien vår blant annet forpliktet oss til å levere en merkbar bedring av lokalmiljøet der vi drifter parkeringsanlegg. Og vi ser at selv små endringer kan gi en mye smidigere og mer positiv opplevelse, og at det er noe vi ser fram til å fortsette med, avslutter Vatne og smiler.