Chatten er stengt.
Sjekk våre åpningstider
Bilde av en person i et godt belyst parkeringshus. Man ser overkroppen til personen bakfra, og ser at personen holder en smarttelefonen i hendene sine.

– Parkering blir ikke enklere enn dette

Bergen Parkering lanserer en ny heldigital løsning for å betale parkering rett fra mobilen din. – Du trenger aldri å lete etter en automat igjen!

Se for deg at du går rundt og rundt, speider og jakter. Fram og tilbake langs gangfeltene i det 60 000 kvadratmeter store bygget. Du er sikker på at du har sjekket hver eneste krok, men du finner aldri det du leter etter: betalingsautomaten. Samtidig tenker du:

– Må jeg virkelig laste ned enda en parkeringsapp, bare for å slippe dette?

Akkurat i tide til julehandelen, lanserte Bergen Parkering en helt ny form for mobilbetaling i alle de store parkeringshusene i sentrum i desember. Det beste av alt: du trenger ikke å laste ned en app eller registrere en bruker. Det eneste du må gjøre, er å skanne en QR-kode med mobilen din. Det ble en umiddelbar suksess, og flere tusen kunder har allerede benyttet seg av verdens enkleste parkeringsløsning.

– Parkering blir ikke enklere enn dette! Du har alle de kjente funksjonene fra den tradisjonelle betalingsautomaten, bare smidigere og kjappere, forteller Joacim Tufte, leder for forretningsutvikling i Bergen Parkering.

Bilde av en ung mann som lener seg inntil en parkert bil i et parkeringshus. Han holder en smarttelefon i hendene og ser ned mot den.

Parkeringsnyhet: rask, enkel, og sømløs mobilbetaling uten å bruke app.

 

Innovasjon på kundens premisser

QR-koden tar deg til en nettside hvor du skriver inn bilnummeret ditt for å gjøre opp din pågående parkering. Du velger selv hvordan du vil betale: enten med kort eller Vipps. Hele prosessen tar i underkant av to minutter, og kan gjøres fra hvor som helst i p-huset, så lenge du fortsatt står parkert.

– Vi har hatt automatisk betaling gjennom Sesam Sesam-appen i snart 10 år, men mange av våre kunder foretrekker likevel å gjøre opp for parkeringen sin på stedet, forklarer Joacim. Da må vi imøtekomme deres forventninger, i stedet for å prøve å tvinge dem over på nye plattformer.

 

Bilde av en ung voksen mann som står i et parkeringshus. Han ser inn mot kamera og smiler.

Joacim Tufte, leder for forretningsutvikling i Bergen Parkering.

 

Bergen Parkering var først ute i Norge med å ta i bruk automatisk skiltgjenkjenning og betaling gjennom løsningen Sesam Sesam i 2015. Siden den gang har utviklingen i parkeringsbransjen skutt fart, kanskje for fort til tider.

– Vi ser at andel parkeringsbesøk som betales manuelt ligger stabilt rundt 10-20%, til tross for mange grep for å øke bruken av automatiske tjenester, fortsetter han. Det tar vi som et klart signal fra kundene: de sier at det er på tide å finne på noe nytt.

 

Kundeopplevelse trumfer alt

Nyheten, som kalles «virtuell betalingskiosk» på fagspråket, er utviklet i samarbeid med Bergensselskapet Hi Tech Mobility, som leverer det kjente og kjære Sesam Sesam-systemet. Bergen Parkering tok med dette enda et sprang inn i framtiden, og avsluttet 2023 med tittelen som pionér i bransjen i behold. Nøkkelen til suksessen deres er ifølge merkevareleder Elisa Stewart Nilberg ganske enkel: kundeopplevelse trumfer alt.

– 9 av 10 er kjempebra, men vi sier oss ikke ferdig der. Vi vil at alle som er innom våre p-hus skal ha den samme gode, sømløse opplevelsen uansett hvordan de velger å betale for seg, forteller hun ivrig.

 

Bilde av en kvinne som står ute på et fortau og ser inn i kamera

Elisa Stewart Nilberg, merkevareleder i Bergen Parkering.

 

Parkering kan forbindes med alt fra stress og frustrasjon, til glede og lettelse. Men for mange er parkering viktig for at hverdagen skal gå opp.

– Ingenting slår brukervennlighet eller smidighet når det gjelder den totale kundeopplevelsen. Kundene har talt, de vil ikke ha en ny app. De krever enkle og gode tjenester, uten å gå på akkord med preferansene sine. Da må vi lytte og finne løsninger slik vi har gjort nå, forklarer Elisa.

 

Bilde av to kvinner med to små barn, det ene i barnevogn. Alle står ved baksiden på en bil med bagasjerommet åpent.

Parkering er en viktig brikke i hverdagskabalen.

Innovasjon og kvalitet

Noen vil kanskje tenke at å satse på noe så gammeldags som manuell betaling, enten analog eller digital, er feil vei å gå. Men det er mange grunner til at betalingsautomater er kommet for å bli. Alle som har prøvd å navigere det nye digitale samfunnet, har på et tidspunkt kjent et metningspunkt: noen ganger kan det virke som teknologiske framskritt kompliserer hverdagen i stedet for å forenkle den.

– Mynt og parkometer er historie, og det er nok de fleste glad for, sier Elisa og smiler. Men vi har tro på at vår virtuelle betalingsautomat snart vil være den nye bransjestandarden.

 

Bilde av en hånd som holder en smarttelefon i forgrunnen. Bildet manipuleres til å bli en bilvei i landlige omgivelser.

Bergen Parkering satser på bærekraftig og kundevennlig mobilitet.

 

Den teknologiske utviklingen kommer kundene til gode på flere nivåer. Bergen Parkering har satt mål om å være en aktør som andre ser opp til for nyskapning i en stadig større og grønnere mobilitetsverden.

Tufte trekker fram innovasjon som en måte å tilføre verdi også i forretningssammenheng:

– Vi skal drive bransjen framover, mot en mer bærekraftig og kundevennlig mobilitet med fokus på nye, smartere, og lønnsomme løsninger. Vi har jo en ambisjon om å være Norges mest bærekraftige parkeringsselskap, da kan vi ikke være redde for å tenke nytt, avslutter han.

Konseptillustrasjon for produktet Parkring as a Service

Hi Tech Mobility har utviklet konseptet «Parking as a Service»